dinsdag 8 december 2015

In hoeverre staat de PVV in contact met haar achterban?


De PVV heeft de wind in de zeilen.
De partij van Geert Wilders staat ongekend hoog in de peilingen en afgemeten aan het succes van Front National zal het door de desastreuze plannen van dit kabinet niet alleen bij succes in de peilingen blijven. Daarnaast moet gezegd, dat de permanente campagne van Wilders in het land met zijn #kominverzet-tour hem geen windeieren heeft gelegd. Daar waar de meeste politici in hun Haagse comfortzone blijven, is Wilders continu bezig de Nederlandse bevolking op te warmen met zijn visie op het immigrantenprobleem.

Door het succes van de PVV zoekt het nu al nieuwe Kamerleden en de manier waarop Wilders twitter daarvoor gebruikt mag je rustig innovatief noemen, of toch niet?

De kracht van twitter geeft tevens de zwakte van de PVV aan. Geert Wilders heeft zijn partij in 2006 opgericht en bestaat bijna 10 jaar. Toch heeft de partij in al die jaren verzuimd een dusdanige band met de achterban op te bouwen dat het niet uit een vijver van politiek talent kan putten, maar het weer moet doen met klasjes waar het en ander aan opportunisten in zal plaatsnemen met alle gevolgen van dien.

Wilders en andere Tweede Kamerleden van de PVV zijn uitermate actief op sociale media. Eenrichtingsverkeer naar het zich laat aanzien, getuige de tweet die Geert Wilders moet plaatsen om capabele mensen te vinden in de bankjes van de Tweede Kamer plaats te nemen. Naast de permanente campagne van de PVV tegen de immigratiestroom is mijn advies aan de PVV: zorg er nu eens voor dat je echt een band opbouwt met je achterban, zodat je mensen via het informele circuit kunt aanschrijven in plaats van algemene oproepen die desastreus in het verleden zijn gebleken.