dinsdag 16 oktober 2012

"Made in Germany" blijft een sterk verkoopargument

De hardwerkende Nederlander is een watje vergeleken met de hardwerkende Duitser. Daar waar Nederland en andere Europese landen hun industrie hebben verkwanseld en uitbesteed aan lagelonenlanden om zich te concentreren op de kenniseconomie, hebben de Duitsers gekozen voor een model van Industrie, innovatie en kenniseconomie. Deze mix maakt het dat Duitsland de economische motor is in Europa. Zonder gezonde oosterburen heeft Nederland een ziek Schiphol en Rotterdam.


 De Duitsers zorgen er voor dag in dag uit hoogwaardige kwaliteitsproducten te produceren. Van onderzeeboten en tanks via keukens naar personen- en vrachtwagens. "Made in Germany" is en blijft het sterkste verkoopargument voor Duitsland denkbaar.

Daar waar men in Zuid-Europa liever staakt en demonstreert, in Nederland oeverloos ouwehoert (hoi Diederik en Mark met je voorbeeldfunctie) gaan de Duitsers iedere dag weer gewoon aan de slag om van "made in Germany" weer een succes te maken. Zelfs in een krimpende economie wereldwijd weten de Duitsers de schade te beperken, of te groeien. Neem de auto-industrie, een graadmeter voor het consumentenvertrouwen. Novum schrijft:

Het aantal registraties van nieuwe personenauto's in de Europese Unie is in september voor de twaalfde maand op rij gedaald. Dat heeft brancheorganisatie ACEA dinsdag gemeld.
Vooral in Italië (-25,7 procent), Nederland (-27,7), Portugal (-30,9) en Spanje (-36,8) kromp de markt sterk. In Duitsland daalden de registraties met 10,9 procent.
Renault (-29,5 procent) en Fiat (-18,5) hadden de slechtste maand. Ook Volkswagen Group (-8,0) zag de afzet dalen. BMW (+4,4) boekte daarentegen groei.

De Duitsers krimpen dus het minst, of weten in een tegenvallende markt een plus te scoren.
Het zou goed zijn wanneer andere Europese landen een voorbeeld zouden nemen aan het Duitse voorbeeld. Niet alleen richten op kenniseconomie en industrie verkwanselen, maar een gezonde combinatie die het mogelijk maakt dat een land blijft groeien en innoveren.

Veel Nederlanders in het grensgebied met Duitsland zijn naar dat land verhuist, omdat de huizen goedkoper en beter zijn en omdat het onderwijs beter is en gedisciplineerder dan in Nederland. Duitsland als gidsland en voorbeeldland wie had dat ooit kunnen denken. 

Made in Germany is dus meer dan een productieproces, het is een manier van denken en een manier van leven.