dinsdag 4 september 2012

Peilingen dichter bij elkaar. Nederland gaat voor strategisch



Door de grote verschillen in de verschillende peilingen schreef ik een tijdje terug "Peilingen van God los", misschien was ik iets te voorbarig en daarvoor een nederig mea culpa. Wat namelijk de verschillen in peilingen ook teweeg kan brengen, is de emotie binnen het electoraat. Een meer dan duidelijk voorbeeld is de duikvlucht van de SP na meerdere zwakke debatten van Roemer en een sterke opkomst van Samsom's PvdA.


De emotie van de kiezer is eigenlijk onpeilbaar. Nederland is een land van twijfelaars geworden en het electoraat laat zich leiden door de mediacratie. Door zich als een kudde mak stemvee te gedragen en door zich te laten leiden door televisiebeelden zal het Nederlandse electoraat wederom strategisch gaan stemmen.  De partijleider is belangrijker dan de partijstandpunten. 

De emotie van de massapsychologie gekoppeld aan de mediacratie gekoppeld aan de Nederlandse onzekerheid resulteert dus in minder emotie bij de kiezer en te gaan voor zekerheid. Idealen zijn leuk, maar de portemonnee is belangrijker.

Zwevende D66'ers kijken naar de VVD als optie, onzekere SP'ers begeven zich tussen de PvdA en de PVV en onchristelijke CDA'ers schuiven ook naar de VVD op.

Nederland zal 12 september dus weer vertrouwd kiezen.  De experimenten in het hoofd van de kiezer is uitgewerkt en men gaat voor de zekerheid van de saaiheid en stabiliteit van een centrumkabinet om na 12 september zich weer volledig manmoedig in de emotie te storten en te roepen dat alles wat er in Nederland gebeurt slecht is.